Oppdatert:
DEMO: demonstrasjon til støtte for Iran i morgen kl 12-14 utenfor Stortinget.
Tverrpolitisk demonstrasjon på torsdag kl 16.30. Mer info kommer.
Dramaet er i full gang i Iran. Dagbladet melder om en million demonstranter, VG sier det er to. Det snakkes om skyting.
Er det ikke på tide at Jonas Gahr Støre går ut og sier at Norge støtter det iranske folkets frigjøringskamp? Og skal ikke resten av verden følge etter?
Jeg skal prøve samle internasjonale lenker jeg finner om Iran. Tips gjerne hvis du har noen lenker. Oppdaterer fortløpende:
God side som samler nyheter og annet fra Iran.
Boston Globe har en god side med bilder
Andrew Sullivan i the Atlantic har peiling på Iran og oppdaterer bloggen sin hele tiden.
En side med gode bilder fra Iran
En veldig bra post som går gjennom argumentene for valgjuks
Iranske studenter sier de er fortapte uten internasjonal støtte
Bra artikkel om unge i Iran og deres frustrasjoner med regimet
Facebook-gruppe som oppdateres med info: http://www.facebook.com/group.php?gid=100152400107
Oppdatert 16.06: Jeg fjerna lenken til iranske bloggere, og lenken til lista over iranere på Twitter etter å ha lest dette: http://www.boingboing.net/2009/06/16/cyberwar-guide-for-i.html
15.06.09 at 21:31
Helt enig. det er på tide at andre land tar ansvar og støtter Iranske ungdommer og studenter.
Demonstrasjon utenfor stortinget kl 10 på lørdag. send budskapet gjerne videre !
Peace
15.06.09 at 21:45
Hei,
Jeg er også helt enig med dere, det var virkelig på tide at det iranske folket våknet, og det er på tide at resten av verden støtter dette. Håper disse protestene og demonstrasjonene fortsetter helt til det blir en ny revolusjon i Iran. Den kurdiske befolkningen utgjør omkring 8 millioner i Iran, men uten noe form for rettigheter. Pga deres politisk og religiøs tilhørighet blir disse arrestert og mishandlet daglig. La oss gjør Iran til et demokratsik land
Er demonstrasjonen nå på lørdag??
15.06.09 at 21:52
ja, førstkommende lørsdag utenfor stortinget. Var demonstrasjon utenfor den iranske ambasaden i dag kl 19, desverre så ble det verken vist på tv eller i nettavisen! Synd at det kun var iranere som møtte opp, det er viktig at nordmenn samt andre nasjoner støtter de unge i Iran.
15.06.09 at 22:20
nå har jeg hørt rykter om at det er demonstrasjon i morgen også, foran stortinget kl 16.
15.06.09 at 22:33
Si fra hvis du hører noe mer!
15.06.09 at 22:40
Og hvorfor var det fusk at Ahmadinejad vant? Hva er det folk prater om? Demonstrasjonene i dag var ikke i mot han, men mot volden som spredde seg i etterkant! Våkterrådet har satt som oppgave og telle antall papirsedler og gi detaljer på antall stemmer på nytt. Hva mer kan man vente av staten? Folket oppfører seg udemokratisk… Her i Norge når noen taper så danner en seg ny allianse, eller finner på nye planer før neste valg. Dette er veldig leit!
16.06.09 at 03:23
Kjære “annen iraner”,
som svar til ditt spørsmål om hva som forventes av en stat:
-at menneskelige rettigheter blir respektert!
-at mennesker ikke blir fengslet, torturert og/eller drept pga. politiske holdninger og aktiviteter, tro eller seksuell legning!
-at det er presse/tale-frihet!
-at ulike partier er tillatt i valget og at folket kan stemme fram sin egen kandidat!
Dette er bare noen få punkter som kreves av en demokratisk stat, men som Iran per idag ikke har klart å tilby folket!
At noen som helst kan tro at våkterrådet skal undersøke valgfusk, sier seg selv… Enten er man ekstremt lite pålest hva gjelder politikk og Iran, eller så setter man på seg en naiv maske som i bunn og grunn skjuler støtte for et regime som fortrykker menneskelige rettigheter. Feigt! Jeg anbefaler at man åpner øyner og ører før man uttaler seg, eller at man tør å stå for sin støtte for dette regimet.
16.06.09 at 18:26
Jo, det er greit at det er hva man forlanger av enhver stat. Men nå prater vi jo om denne situasjonen Iran er i. Og jeg er enig med myndighetene der som antakeligvis de fleste Iranere flest at de ikke ønsker at dette skal eskalere til noe regjeringen må bruke veldig mye makt for å roe ned. Håper flere er enige i dette.
Og som alltid vil dette få negative følger for demokratiske utviklingen til Iran, som vi alle vet har forbedret seg meget over årene. Aksjoner som dette virker mot sin hensikt, og da mener jeg ikke de vanlige demonstrantene på gata, men de som “demonstrerer” med vold og de kampanjene som blir utført av visse elementer av organisasjoner som man bør være skeptisk til.
Vi ser allerede at Iranske myndigheter ser seg nødt til å jage vekk utenlandske journalister som sprer hysteri blant folk både inne og ute av landet, og som mange av de sprer feilaktig eller feilvinklet informasjon som jeg tidligere har nevnt. Dette er følger som vil komme ved slike situasjoner i Iran, sånn har det alltid vært og sånn vil det alltid være. Dette blir gjort med vilje og ingen tror vel på at dette gjør noe godt for seg?
15.06.09 at 23:16
Hei!
Jeg synes rød grønne regjering og Støre er feige som tør ikke å ta side han som viste seg å være tøff å ikke forlate konferanse salen i Geneve da Ahmadinejad hadde sin talet om Israel fordi han skulle fordømme iranske regime og han gjorde riktig, men nå som millioner av iranske folk er på gatene vil ikke støtte dem og sier på tv skjermen at han respekterer valget. Jeg synes rett og slett er frekt å kalle seg arbeider parti representant i regjeringen og i utenrikspolitikk ta så mange feilaktig beslutninger. Var ikke støre som støtte Hamas regjeringen fordi de var folkevalgte dette var også riktig, men vet støre hvordan Hamas(Irans lange arm i midtøsten) kjøper stemmer i Gaza med Iranske penger. jeg synes norske politikere må sette seg litt mer i midtøsten kultur og lære hvordan ting fungerer der og vi må ikke glemme at folks rettigheter er først i rekke foran andre økonomiske fordeler.
Hvis det kan hjelpe støre at motkandidaten til Ahmadinejad Mir husseein mosavi leder iranske sosial demokrater som er regilose men er for folk flest og Ahmadinejad er som Bonapart i fransk revolusjon som bruker fattige og såkalt lompene i samfunn for å gjennomføre sin politikk. Jeg håper de norske politikerne våkne fort for det er for seint iransk folk vil huske hvem som var demes side i det brutale situasjonen i landet.
16.06.09 at 03:21
Kjære “annen iraner”,
som svar til ditt spørsmål om hva som forventes av en stat:
-at menneskelige rettigheter blir respektert!
-at mennesker ikke blir fengslet, torturert og/eller drept pga. politiske holdninger og aktiviteter, tro eller seksuell legning!
-at det er presse/tale-frihet!
-at ulike partier er tillatt i valget og at folket kan stemme fram sin egen kandidat!
Dette er bare noen få punkter som kreves av en demokratisk stat, men som Iran per idag ikke har klart å tilby folket!
At noen som helst kan tro at våkterrådet skal undersøke valgfusk, sier seg selv… Enten er man ekstremt lite pålest hva gjelder politikk og Iran, eller så setter man på seg en naiv maske som i bunn og grunn skjuler støtte for et regime som fortrykker menneskelige rettigheter. Feigt! Jeg anbefaler at man åpner øyner og ører før man uttaler seg, eller at man tør å stå for sin støtte for dette regimet.
16.06.09 at 18:33
Her er litt mer fersk info om emnet:
Ahmadinejad is who Iranians want:
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/cifamerica/2009/jun/15/iran-election-polling
Ahmadinejad won. Get over it:
http://www.politico.com/news/stories/0609/23745.html
What is going on in Iran?
http://www.atimes.com/atimes/Middle_East/KF16Ak05.html
Pakistan general: US interfering in Iran affairs:
http://www.presstv.ir/detail.aspx?id=98200§ionid=351020401
Minister unveils agents behind riots:
http://english.iribnews.ir/NewsBody.aspx?ID=3179
17.06.09 at 01:01
Jeg blir mer og mer overbevist om det jeg sa i mitt tidligere innlegg: enten holder du med det sittende regimet i iran, eller så er du meget uvitende!
Kjære deg, det er jo nettopp situasjonen i Iran vi snakker om nå, og hva som forventes av denne stat. Demonstrasjonene i Iran er et resultat av flere tiår med vold og misbruk fra statens side hvilket flere ganger har ført til slike sammenstøt uten hell. At man snakker om valgfusk er ikke noe journalister i utlandet har fabrikert, men noe som enhver vet er fakta! Om ikke du forstår det er jeg lei på dine vegne. Men å si at flere millioner mennesker i Iran og utlandet demonstrerer pga bagateller og fordi man ikke tåler å ha tapt valget er bare trist. For det første har det vært valgfusk, men det vil ikke si at alle som krever at den andre kandidaten (Mousavi) skal få sine stemmer burde få bli president. Dette er en unnskyldning som det Iranske folket har ventet på i mange år, for å endelig bli kvitt et diktatur. Om du foretrekker dette regimet som torturer og dreper ditt folk, er din sak! Men kom ikke her med falske utsagn om at det er demonstrantene som er voldelige!!! Det hele begynnte som fredelige demonstrasjoner som ble erklært ulovlige, hvilket sier seg selv. I demokrati skal man ha yttringsfrihet, dermed kan ikke dette regimet påstå at det er demokratisk, eller “det mest stabile landet i verden” som Ahmadinejad sa under pressekonferansen for noen dager siden. Og når folk i gatene blir angripet med køller, kniver, pistoler og andre våpen, bare for at de markerer sin avsky så har de forbaska meg rett til å forsvare seg selv! Du kan umulig påstå at man skal stå der å bli slått eller drept uten å gjøre noe, eller at ingen andre kommer til din unnsetning.
Og at internasjonale medier og journalister får munnbind ved at de blir truet til å holde tyst om det de ser, eller fratatt kamera og nå kastet ut av landet forsterker bare hva alle vet om dette regimet. Hvis de ikke har noe å skjule og de ikke er redd for at de gjør noe feil, hva er da vitsen med å bruke vold, forby demonstrasjoner og kaste ut journalister fra landet?
IRANERE FLEST, dvs. de som ikke vil ha sine nære og kjære truet, torturert, drept, og krenket som de har blitt fra 1979 da den Islamske revolusjonen kom og fram til nå, VIL BLI KVITT DIKTATURET og de VIL AT DETTE SKAL ESKALERE! Snakk ikke på vegne av millioner som demonstrerer for sin frihet og dør på gatene for at de krever å bli behandlet som mennesker og ikke dyr! De vil ha en ny revolusjon og det har de villet ha i flere tiår, men uten mulighet til å gjøre noe med det eller av frykt for regimet. NOK ER NOK! Og de har forstått at friheten har sin pris, men de er villige til å betale den prisen. Det er bare synd at mennesker som deg fortsatt kjemper i mot andre mennskers rett til frihet!
Og om du mener at Iran har hatt en demokratisk utvikling ved at kvinner får dra sløret litt tilbake sånn at de viser litt hår, ja da skjønner jeg hva du mener med utvikling! Spørsmålet er, hva gjør du i Norge om dette regimet er så bra?
16.06.09 at 20:21
Eksiliranere roper etter støtte. Når skal dere levere inn de iranske passene deres, slik at dere ikke holder dobbelt statsborgerskap?
Når skal dere slutte å drive handel med Iran (i praksis med regimet)?
Dere trader og handler og importerer/eksporterer – og reiser, legger igjen bøtter av dollar og kroner.
Pol i massevis.
Nei, hold dere hjemme til det har gått over. Kutt ut å rope på det internasjonale samfunn før dere gjør en liten innsats selv, gjør et statement for egen del.
17.06.09 at 01:22
Holder med deg Arthur! Hadde alle Iranerere som har flyktet fra regimet holdt seg unna tror jeg ikke dette hadde pågått så lenge. Dessverre er det sånn at folk flest ikke nyter av olje pengene som mange kanskje tror. De er fattige og får hjelp av sine familier i utlandet. Jeg er blandt de som holder meg unna, men samtidig kan jeg forstå at savnet etter familien, særlig de syke og eldre som kanskje ikke lever mye lenger er så stort at man faller for fristelsen! Det er mange som forsøker få familiene til Tyrkia slik at de kan møtes utenfor Iran, men alle har ikke penger til å reise. Derfor er det lettere sagt enn gjort, samtidig som lidelsen og savnet kanskje ikke hadde vart så lenge om man hadde holdt ut litt lenger enn de første 5-10 årene av regimet.
Dette er en kamp som Iranere må føre selv! Derimot behøver de støtte i den form at det internasjonale samfunnet viser avsky mot regimets handlinger. Om Iranere er dobbeltmoralske med sine dobble statsborgerskap, så er ikke det internasjonale samfunnet mye bedre! Dette diktaturet er så sterkt pga. handel, import/eksport og sin olje! Så lenge Vesten tjener på forholdet med Iran sånn som Statoil Hydro etc. holder man seg unna snakk om menneskelige rettigheter osv. Men så fort det skjer noe, så kommer samme land på banen og roper om krenkninger og diktatur, hvilket har vært det samme hele tiden. Så når Iranere ber om støtte er det mest i form av at man er konsekvent med regimet, ikke bare når man ikke tjener på forholdet lenger!
16.06.09 at 20:29
Til “annen iraner”:
Ja, vi er enige om at det er bra hvis dette løser seg på en fredelig måte.
Situasjonen i Iran er ikke så spesiell. Det er et klassisk eksempel på et diktatorisk regime som prøver å holde på makta ved å undertrykke folket. Valget var aldri fritt, uten ytringsfrihet og rett for alle til å stille til valg, kan man ikke kalle det fritt. Alle drømmer om at Iran har gått i mer demokratisk retning de siste årene har nå blitt knust av regimet. De har ingen demokratisk legitimitet.
Bare påstanden om at man jager bort utenlandske journalister hvis hvor grunnleggende diktatorisk regimet er. Sånn reagerer man bare når man er redd for sannheten.
16.06.09 at 20:51
Journalistene har gjort vondt verre og de(Iranerne) må få kontroll på situasjonen så de slipper å måtte uttøve unødvendig mye makt. For dette kan jo ikke fortsette så mye lengre. Det er dette jeg kaller fredelig løsning på dette grunnleggende feilslåtte opprøret. Det har ikke noe med sannheten å gjøre, for den er opplagt ikke i fokus…
Iran har ikke vært så streng med journalister en tid nå, og retningen gikk mot at landet fikk mer demokratiske rettigheter for den vanlige mannen på gata. Dette får garantert et tilbakefall nå.
Les litt mer her for en klok Iraners oppfatning av situasjonen.
Wishful thinking from Tehran:
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2009/jun/13/iranian-election
16.06.09 at 21:13
Nei, journalistene forteller historien, som de gjør i alle konflikter. Det er regimet som har organisert valgfusk, og det er regimet som står for volden.
Hvis man ønsker et demokratisk Iran, må man støtte de som arbeider for demokratiet. Hvis man støtter regimet, kan man fortsette som deg.
17.06.09 at 09:38
Hallo alle mann…. demonstrasjon utenfor stortinget kl 17 i dag. Møt opp og hvis deres avsky til det korrupt regimet i iran, som har drept og undertrygt befolkningen i 30 år, møt opp og hvis deres støtte til de Iranerne som kjemper og som har mistet livet under markeringen av ønsket frihet, menneskerettigheter og demokrati!!!!!!
17.06.09 at 11:47
Nå må det bli slutt på fordømte amatører og idioter ved roret!!!!!!!
Vi har hatt idioten i USA som heldigvis er byttet ut med et moderne oppegående menneske. Vi har fortsatt idioter i Iran, Italia, Korea, England, Paraguay, Cuba, Thailand, Palestina, Israel. Ledere som har vist fremgang for stordelen av befolkningen er land som Tyskland, USA, Island, Brasil, Pakistan samt en del til. Det må da for faen gå ann å ivhertfall få vekk de største idiotene?!?!?! Som svar til \”annen Iraner\” over her: Du skal sette deg ned og lese historie. Revolusjon og folket som benytter en anledning til å endre et system som er i utakt med folket ønskes velkommen av alle oss som ser urettferdighetene utenfra. Europa trenger et demokratisk Iran, Iran er i en særstilling som har både kulturarven og vestlig dragning. De er tungen på vektskålen. Ja til fritt Iran, velkommen til bordet og sammen skal vi bygge en fremtid. FRITT IRAN!!!!!!!!!!!!!!!
20.06.09 at 15:04
Det du prater om er et kolonisert Iran.
21.06.09 at 16:44
Støtt folket
ned med den preststyret i iran