Halvt dansk, du liksom? Etter å ha tatt den offisielle danske statsborgerskapstesten er jeg mer enn klar til å innkassere mitt danske EU-pass og synge på «Det er et yndig land» i dag. 38 av 40 poeng må jo gi meg full rett til å synge den nasjonalsangen på danskenes (unnskyld, min) nasjonaldag.

Jeg har skrevet før at jeg er for en norsk statsborgerskapstest. Jeg syns det er en god måte å skape felles verdier på, å skape en felles samfunnsånd. Amerikanerne har alltid vært flinke til dette, det syns jeg vi bør trakte etter. Derfor er jeg også for at eden for å få norsk statsborgerskap skal være obligatorisk.

Men når jeg nå tok den danske testen slo det meg hvor vanskelig dette faktisk er. Det er vanskelig å lage en test som tester ting som er interessante, og samtidig viser hva slags kunnskaper vi mener grunnleggende å ha i det norske samfunnet. I utgangspunktet ønsker jeg jo ikke å legge en hel masse verdier inn i testen, mitt ønske er at det skal være mange forskjellige mulige måter å være norsk på, med noen få verdier i bånn som vi alle er enige om at fellesskapet skal bygge på. De åpenbare tingene som ytringsfrihet, religionsfrihet og demokrati.

Danskene har ikke lykkes så bra. Testen er for vanskelig. En hel masse detaljspørsmål om ting som rett og slett ikke er viktig. Eller bør man vite ting som når Danmark vant EM, hvem en obskur komponist som Carl Nielsen er, eller hva 1100-tallsklassikeren Gesta Danorum handler om? Spørsmål om nasjonaldagen, grunnloven og viktige borgerrettigheter og plikter syns jeg hører med, nasjonalblomster og geografi syns jeg ikke passer inn. Og det var mye vanskelig, jeg vil tippe mange nordmenn ville hatt problemer med å bestå en lignende norsk test.

Dagbladet har fått hjelp av Høyre til å lage en norsk statsborgerskapstest. Jeg besto, med glans.  Testen er faktisk ikke så dårlig. Starter bra med spørsmål om borgerrettigheter. Men er det virkelig nødvendig å ha hørt at nordmenn er født med ski på beina, eller vite hva det første oljefeltet het, for å kunne kalle seg norsk?  Jeg syns det grunnleggende skal handle om å forstå og forholde seg til de borgerrettighetene og pliktene man har. Resten er staffasje.

Opposing view: SVs Snorre Valen er mot hele testen.

Oppdatert 06.06.: Abid Raja gjør som vanlig det han kan for å markere seg

