Meningsmålingssirkuset blir bare sterkere og sterkere jo nærmere vi kommer valget. I dag ser det positivt ut for min side, med rødgrønt flertall i BT i en måling, i går var det en litt mer vanskelig en med flertall med støtte fra Rødt i TV2.

Dette er bare kaos. Målingene tolkes i hytt og pine, basert på små svingninger som stort sett alle ligger godt innenfor feilmarginen. Det går rett og slett ikke an å lese noe ut av en enkelt måling. Særlig er det vanskelig om sommeren, når feilmarginene tradisjonelt er større fordi folk ganske enkelt er på ferie.

Jeg fulgte den amerikanske valgkampen gjennom den glimrende sida http://www.fivethirtyeight.com/. De analyserte alle meningsmålinger på nasjonalt nivå og delstatsnivå, vurderte kvaliteten på dem, og lagde en samla prognose der de la mest vekt på de målingene de stolte på kvaliten på. Og det funka, de spådde valgresultatet med noen få tidelsmargin.

Jeg drømmer om at en statistikk- og valgforskernerd skal gjøre det samme i Norge. Foreløpig er det ingen som er like grundige, men Bernt Aardal lager en god oppsummering av de ti nasjonale målingene hver måned. Den trykkes i DN, og på hjemmesida hans som er verdt å sjekke ut hvis man er lei av overfladiske meningsmålingsanalyser. Svein Tore Marthinsen gjør også en bra jobb, med veldig interessante analyser og spådommer av hvordan det går i de forskjellige fylkene som trykkes på nettsidene til Minerva. Verdt å sjekke ut!

Oppdatert: Det viser seg at noen prøver å gjøre det jeg etterlyser. Jeg skal hvert fall følge med på det Stian Ludvigsen analyserer seg fram til framover.

